Ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Kokoamme tälle sivulle pikkuhiljaa perusohjeita ja vinkkejä tarjouspyynnön jättämiseen sekä kirjoitamme vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tärkeitä perusjuttuja

  • Tämä ensimmäinen on TÄRKEIN ASIA!
    Kun saat meiltä tarjouksen/tilausvahvistuksen, lue ja tarkista se huolellisesti läpi! Toimitamme tuotteet juuri sillä tavoin kuin miten ne toimittamassamme dokumentissa lukee! Varastomme/kuljettajamme eivät tiedä vuokrauksesta muuta kuin sen mitä dokumenteissa lukee ja asiat hoidetaan sen mukaisesti.

    Tämän asian tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. Ole erityisen huolellinen päivämäärien ja kellonaikojen tarkistamisessa!

  • Edullisinta on aina toimia arkipäivisin päiväaikaan.
    Esimerkiksi perjantai-maanantai -vuokraus on aina edullisempi kuin esimerkiksi perjantai-lauantai -vuokraus. Voit ehdottaa viikonloppukeikkoihin toimituksia myös torstai- ja tiistai-päiviin jos se sinulle sopii. Perjantait ja maanantait ovat nimittäin sesonkiaikoina erittäin kiireisiä ja toimitusten levittäminen mahdollisuuksien mukaan torstai/tiistai-päiviin voi auttaa meitä merkittävästi.
  • Varastomme on avoinna asiakasnoudoille ja -palautuksille ainoastaan arkipäivisin.
    Omilla Cosan kuljetuksilla toimimme 24/7.
  • Meiltä ei voi tulla noutamaan tuotteita ilman ennakkovarausta/-tilausta.
    Asioi siis aina ensin myyntimme kanssa etukäteen ja tule noutamaan tuotteita vasta kun olet saanut tilausvahvistuksen aikatauluista jne.!
  • Ole yhteydessä meihin mahdollisimman ajoissa ennen vuokraustarpeesi alkamista!
    Jätä meille tarjouspyyntö mahdollisimman ajoissa - ennemmin viikkoja tai jopa kuukausia etukäteen kuin muutamien päivien varoitusajalla. Mitä lähempänä tarvettasi otat yhteyttä, sitä isompi riski on ettei kaipaamaasi tuotetta ole enää vapaana tai että kuljetuskapasiteettimme on jo täynnä emmekä pysty toimittamaan tuotteita sinulle vaan ainoastaan asiakasnouto onnistuu.

Tarjouspyynnön jättäminen

Suosittelemme vahvasti että teet tarjouspyynnön lisäämällä tuotteita ostoskoriin täällä nettisivuillamme ja täytät ostoskorin takaa löytyviin tietoihin huolellisesti myös tapahtuman aikataulutiedot, tiedot mahdollisista kuljetuspalveluista tai muista lisäpalveluista sekä asiakastiedot.

Jätät tarjouspyynnön mitä reittiä pitkin tahansa, kiinnostaa meitä jokaisen keikan yhteydessä vähintään seuraavat tiedot:

  • Tilaajan nimi ja kattavat yhteystiedot sekä yritysasiakkailta:
    • Yrityksen tarkka nimi ja Y-tunnus
    • Täydelliset laskutustiedot ja mahdollinen viitetoive laskuun
  • Maksutapa (lasku, kortti, käteinen)
    HUOM! Kuskit eivät ota maksuja vastaan! Lisäksi saatamme vaatia etukäteismaksun uusilta asiakkailta ja tarkistamme luottotietoja jne.
  • Tilauksen yhteyshenkilön puhelinnumero ja sähköpostiosoite (jos eri kuin tilaaja)
  • Vuokra-ajankohdan alkamis- ja päättymispäivämäärä sekä kellonajat
  • Jos tarvitsette meiltä kuljetuksia/roudauksia, niin:
    • Tarkka toimituspaikka (tapahtumapaikan nimen lisäksi tarkka katuosoite (myös kaupunki!))
    • Aikataulurajoitteet/-toiveet (lue alempaa kysymyksistä eri hintaisista kuljetusvaihtoehdoista)
    • Pääseekö kuorma-autolla/pakettiautolla perille (ajoreittien leveydet, korkeudet ja tila purkaa/lastata autoa)
    • Voiko autolta alkaen liikutella tavaraa pumppukärryillä vetäen, onko portaita, ramppeja, hissejä, kapeita ovia/käytäviä, jne.
    • Asvaltoitu piha/tapahtuma-alue, kova hiekkakenttä, nurmikko, joku muu mikä? Pumppukärryillä, rullakoilla, jne. painavien tuotteiden liikuttelu pehmeällä alustalla on hidasta tai tapauksesta riippuen mahdototona ja asiat täytyy kantaa käsin (hidasta ja kallista)?
    • Tiputammeko tuotteet vain pihaan vai tarvitsetteko myös paikoilleen asettelupalvelun (roudauksia)?
      • Purammeko tuotteet kuljetuslaatikoistaan jne.?
      • Asettelemmeko tuotteet myös paikoilleen?
      • Viemmekö kuljetuslaatikot mukanamme vai voivatko ne jäädä tapahtumapaikalle?
      • Keräämmekö ja pakkaamme tuotteet noudon yhteydessä vai pakkaatteko itse?

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Voimmeko saada alennusta?
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että pienemmissä keikoissa toimitaan uusien ja harvoin tilaavien asiakkaiden kanssa listahinnoilla. Isommissa tilauksissa annamme harkinnan mukaan määräalennusta ja usein tilaaville vakioasiakkaille annamme myös pysyviä asiakasalennuksia kaikkiin tilauksiin.

Milloin tuotteet kannattaa tilata?
Teethän tarjouspyynnön/tilauksen mahdollisimman ajoissa, kiitos! Mieluummin viikkoja tai jopa kuukausia etukäteen. Muutaman päivän varoitusajalla toimiminen lisää aina haasteita sekä riskiä siitä ettei kaipaamasi tuotetta ole enää vapaana ja/tai että emme ehdi kuljettaa niitä teille vaan ainoastaan asiakasnouto onnistuu. Myös varastomme on kiireaikoinan varsin työllistetty ja tuotteiden kerääminen ja pakkaaminen vaatii (keikan kokoluokasta riippuen) reilusti varoaikaa.

Teettekö sponsorointia tai annatteko alennusta sponssimielessä?
Teemme hyvin vähän sponsorointeja emmekä yleensä anna näkyvyyttä vastaan alennusta. Aidosti meitä hyödyttävissä tapauksissa näkyvyysseteleilläkin voi jotain saada. :-)

Mitkä maksutavat teillä käyvät?
Iso osa toiminnasta pyörii laskutuksella. Sen lisäksi otamme vastaan korttimaksuja. Käteismaksuja vältämme mutta otamme käteismaksuja vastaan pienemmissä keikoissa (vältäthän käteisellä maksamista, kiitos!). Tarkistamme luottotietoja tarpeen mukaan ja saatamme vaatia uusilla asiakkailla myös ennakkomaksua osittain tai kokonaan. Huom! Kuskimme eivät ota maksuja vastaan. Kortti- ja käteismaksu onnistuu ainoastaan noutovarastollamme.

Kuljetukset? Voitteko toimittaa vuokratuotteet meille?
Kyllä voimme. Asiakas voi noutaa/palauttaa tuotteet arkipäivisin varastollemme, mutta voimme lisämaksullisena palveluna toimittaa tuotteet sinulle ja tarvittaessa myös asetella ne paikoilleen ja/tai kerätä ja pakata ne poisnoudon yhteydessä.

Mitä aiemmin teet tilauksen, sitä todennäköisemmin kuljetus onnistuu sinulle parhaiten sopivalla tavalla. Ole liikkeellä tilauksen tekemisen kanssa mielellään vähintään paria viikkoa etukäteen, kiireaikoina sekään ei välttämättä riitä kuljetusten/roudausten varmaan aikatauluihimme mahtumiseen. Kuljetusten aikatauluista sovittaessa meillä on eri hintaisia vaihtoehtoja joissa aikataulujoustavuus vaihtelee:

  1. vaihtoehto JOUSTAVA
    Edullisin ja Cosan aikatauluihin joustavasti sopiva. Saavumme paikalle meille sopivalla hetkellä aikavälillä 8:00 - 16:00. Asiakas ei voi vaikuttaa kellonaikaan milloin saavumme, vaan saapumisaikamme riippuu täysin meidän päivän muista kuljetuskeikoista ja niiden aikatauluista ja etenemisestä. Et voi valita tarkkaa kellonaikaa aikavälin sisältä, vaan tulemme jossain kohdassa kyseistä aikaväliä kun se meille sopii.
  2. vaihtoehto KÄTEVÄ
    Keskihintainen, kuljettajan ja vastaanottajan tarpeita kuunteleva. Tämä toimii samalla tavoin kuin yllä oleva JOUSTAVA-vaihtoehto, mutta aikaväli jona tulemme paikalle on rajattu huomattavasti lyhyemmäksi. Eli saavumme paikalle meille sopivalla hetkellä valitsemasi aikavälin puitteissa. Voit valita kolmesta aikavälistä jonka aikana saavumme paikalle (vaihtoehtoiset aikavälit: 8:00-12:00, 10:00-14:00, 12:00-16:00). Et voi valita tarkkaa kellonaikaa aikavälin sisältä, vaan tulemme jossain kohdassa kyseistä aikaväliä kun se meille sopii.
  3. vaihtoehto TARKKA
    Hintavin, mutta voit valita tarkasti juuri haluamasi kellonajan.
    Huom! Tämä on meille hankalimmin autojen ja kuljettajien ajolistoihin sovitettava vaihtoehto ja mikäli teet tilauksen lyhyellä varoitusajalla emme välttämättä saa kuljetusta toteutumaan haluamanasi ajankohtana (jos näin käy niin tämä toki kerrotaan sinulle jo tilausvaiheessa).

Ammattislanginne on vierasta, apuva?
Pyrimme käyttämään asiakkaiden kanssa sellaista kieltä mitä he ymmärtävät - ammattilaisten kanssa ammattislangia ja kokemattomampien asiakkaiden kanssa enemmän yleiskieltä. Jos jokin asia jää mietittymään niin kysy rohkeasti! Kyllä me selitetään! :-) Tässä joitain slangisanoja joita saatat kuulla suustamme:

  • Ajojärjestelijä = Henkilö joka rakentaa keikkojen ja kuljetusten palapeliä yrittäen saada kaikki keikat ja ajot mahtumaan autoihin ja työpäiviin
  • "Asiakkaalla apukädet" = Asiakas itse tai hänen paikalle järjestämä yksi tai useampi henkilö joka auttaa tuotteiden purkamisessa/pakkaamisessa, liikuttelussa ja/tai paikoilleen asettelussa pienentäen näin Cosan veloittamia työkuluja tai nopeuttaakseen asioiden tapahtumista.
  • Järkkä = Tilaus- ja toiminnananohjausjärjestelmämme
  • Keissi, case = Kuljetuslaatikko, tyypillisesti umpinainen pyörillä varustettu
  • Narikka = Naulakkopalvelu, naulakko (paikka tapahtumassa mihin jätetään päällysvaatteet)
  • Narikkalappu = Kaksi lappua joissa on molemmissa sama numero, toinen lappu jää naulakkoon vaatteiden yhteyteen ja toinen annetaan asiakkaalle mukaan tapahtumassa. Tätä asiakkaan lappua vastaan naulakkotyöntekijä löytää asiakkaalle hänen omat vaatteensa narikasta.
  • Orderi = Tilaus, tilauspaperi, tilausvahvistus, keikka
  • PAX = Asiakasmäärä, henkilömäärä. Narikoissa 1 pax = 1 naulakkokoukku (ja narikkalapuissa 1 pax = 2 narikkalappua, toinen koukussa ja toinen asiakkaalle taskuun mukaan)
  • Pystäri = Pystypöytä, nojailupöytä (täällä esimerkiksi seisomakorkuiset pystärimme)
  • Roudata, roudaus = Liikutella tuotteita tapahtumapaikalla, asetella niitä paikoilleen, pakata tuotteita